promoImage.jpg, 186kB

Zpět na seznam novinek

Stanovisko hnuti Jundrovaci k Cyklodopravě

Přinášíme naše odpovědi na dotazy ČTK ze dne 26.srpna 2014. Tisková agentura dotazovala lídry pro komunální volby 2014 na téma rozvoje a podpory cyklodopravy v Brně

1. Jaká je vaše představa rozvoje cyklodopravy v dalších letech? Je podle vás současný stav dostačující či nikoliv? (týkající se jak cyklostezek a cyklotras, tak doprovodné infrastruktury)

 

Brno má vypracován General cyklistické dopravy, odbor dopravy pravidelně spolupracuje a diskutuje další postup u cyklostezek i se zástupci veřejnesti, jako je např. sdružení Brno na kole. Za poslední 4 roky přibylo skoro 20km cykloopatření (cykloobousměrka v jednosměrné ulici, cyklopruhy na ulicích nebo piktokoridory) a skoro 10km nových cyklostezek.

Nám nejde o prostý rozsah těchto opatření, usilujeme o to, aby procyklistická opatření tvořila logický celek, aby byla vytvořena rozumná páteřní síť cyklotras, které umožní jednoduchou dopravu na kole z libovolného místa Brna na jiné. Tuto koncepci podle mě Brno dobře nerealizuje. A to chce “A co Brno?” zlepšit.

Chceme realizovat dlouhodobý plán založený na koncepci. Brno nevyužívá ani svou vlatní strategii cyklistiky (zmíněný Generel), ba ani tuto aktivně neprosazuje v územním plánu či jeho změnách. Městské části realizují samostatně izolovaná rozhodnutí, která na sebe vzájemně nenavazují. Toto je role Magistrátu města Brna a Brno v ní selhává. To chceme změnit.

 

2. Je podle vás množství peněz, které ročně proudí z rozpočtu města na cyklodopravu, dostatečné? Ponechali byste množství stejné, či byste s ním nějak hýbali?

 

Brno dává, či alespoň chce věnovat dle rozpočtu 5 milionů Kč do cyklistiky ročně. To číslo je samozřejmě absolutně směšné vůči 12 miliardám celého rozpočtu. Dokazuje to jak malý význam přikládá nyní Brno tomuto ekologickému a zdravému způsobu dopravy.

Ano, určitě má smysl investovat do cyklodopravy mnohem více peněz, ale je nezbytné, aby byla realizována systematická koncepce cyklodopravy. Základní materiály máme, pojďme je proto prodiskutovat a pak pojďme naplnit vlastní vizi z Generelu – 350 km cyklostezek ve městě!

 

3. Jak se stavíte k průjezdnosti náměstí Svobody a Masarykovy, případně dalších tras pro cyklisty přes den uzavřených ulic v nejužším centru?

 

Ano, "A co Brno?" považuje za vhodné, aby cyklisté měli možnost v maximální možné míře využívat cyklostezek mimo rušné silnice, tedy s určitými omezeními i v současné pěší zóně. V pěší zóně je však třeba upřednostnit chodce před cyklisty. A ulice Masarykova a náměstí Svobody jsou příliš rušné, než aby se na nich mohli bezpečně pohybovat současně chodci i cyklisté. Ani studie bezpečnosti vypracovaná Brněnskými komunikacemi na téma cyklisté na náměstí Svobody k tomu nedala jednoznačnou odpověď. Osobně bych proto preferoval přivést cyklostezku na náměstí Svobody méňe frekventovanými bočními ulicemi a přímo na náměstí přimět cyklisty, aby sesedli z kola a nasedli na něj znovu, až náměstí opustí.

Stejně jako na silnici je prioritou bezpečnost cyklistů, musí být v pěší zóně prioritou bezpečnost chodců. Proto musí být v pěší zóně vybudovány nejen jasné a dobře značené koridory pro cyklisty, ale také oddělovací zábrany mezi chodci a cyklisty.

 

4. Podporujete širší využití bikesharingu?

 

Ano, je to dobrý nápad. Pokud získáme dostatečnou podporu voličů, budeme projekt bikesharingu podporovat a rozvíjet. Bikesharing má smysl, pokud je síť kol k zapůjčení a i síť cyklotras dostatečně hustá po celém městě.

 

Diskuse

Jméno: Email:
Předmět:
Text: